دین، نسیم روح بخش است نه گرد و غبار نفس گیر
?دین، نسیم روح بخش است نه گرد و غبار نفس گیر?
?حضرت آیت الحق حاج سید هاشم حداد رحمه اللَه در مورد سفر حج خویش نقل کردند:
يك شب در مسجد الخَيف ديدم آقاى حاج سيّد احمد زنجانى با همراهان نشسته
و سخت از وضع طهارت و نجاست حجّاج و مَعابر بسیار ناراحت و متغیر است.
?من به او پرخاش كردم و گفتم:
…آقا جان من! شما چرا دين خدا را عوض مى كنيد؟! چرا شريعت را وارد پيچ و خم مى نمائيد؟!
چرا مردم را از خدا مى بُريد و به اعمالشان سوق مي دهيد؟! مگر دين رسول اللَه دين آسان و راحت نيست؟! مگر نفرمود:
?بعِثتُ عَلى شَرِيعَةٍ سَمحَةٍ سَهلَةٍ. «من بر شريعت بدون گير و بند، و شريعت قابل إغماض و گذشت، و شريعت آسان مبعوث شدهام.»؟!?
?مگر رسول خدا و أئمّه نفرموده اند: هر چيز، به هر شكل و صورت و در هر زمان و مكان طاهر است، مگر آن وقت كه علم يقينى به نجاست آن پيدا كنى؟!
شما مطلب را واژگون نموده ايد و مي گوئيد: همه چيزها نجس است تا ما علم يقينى به طهارت آن پيدا كنيم!
?چرا دست از سر مردم بر نمي داريد؟! چرا مردم را با «پيغمبرشان» و با «دين سهل و سَمْحه و آسانشان» رها نمى كنيد؟! چرا راه توجّه و انقطاع به خدا را مى بنديد؟! چرا بر روى باب مفتوح قفل مي زنيد؟!
?همه مردم حجّ مى كنند، بايد از ابتدا تا انتها توجّهشان به خدا باشد. غير از خدا نبينند و نشنوند،
و ذهنشان يك لحظه از خدا منقطع نگردد.
اعمال و رفتار را نبايد به نظر استقلالى نظر كرد.در تمام اين اعمال بايد منظور خدا باشد،
نه عمل. بايد فكر و انديشه به خدا باشد نه به صحّت و بطلان عمل.
اين همان مجوسيّت محضه است كه خداوند واحد را پنهان نموده و دو خداى عمل خوب و عمل بد را بجاى آن نشانده است.
?اين مردم بدبخت را شما از ابتدا تا انتهای حجّ از خدا جدا مى كنيد! از وقت احرام در تشويش مى اندازيد كه مبادا ترشّحى به بدنم،
به احرامم برسد. مبادا شانه ام از خانه منحرف شود. مبادا نمازم باطل باشد. مبادا طواف نِساءَم باطل آيد
و تا آخر عمر زن بر خانه ام حرام باشد. هيچ يك از اينها در شريعت نيامده است.
همين نماز معمولى كه خود مردم مي خوانند درست است. طوافشان درست است.
شما آنها را باطل مى كنيد و مُهر بطلان به آنها مي زنيد!
?…اصل اوّلى ما در قرآن كريم «و تَبَتَّل إلَيهِ تَبتِيلًا»است. (يعنى يكسره از همه ببُر و به خداوند روى آور).
?. علامه طهرانی قدّس سرّه.
?. روح مجرد، ص 142 الی 146.